بزرگان سینما در شورای تصمیم ساز
نوبرگ NOBARG
اطلاع رسانی فرهنگی و هنری


روزهای پیشین با سلسله اتفاقاتی در حوزه سینما همراه بود که شاید مهم‌ترین آن‌ها، خروج خانه سینما از بلاتکلیفی با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده بود. در کنار این رویداد، شاهد برگزاری جشنواره کودک به میزبانی اصفهان بودیم که امروز همزمان با روز کودک، مورد توجه ویژه قرار گرفت. با این حال این‌ها تنها دغدغه‌های سینمای ایران در این روزها نیستند و روزهای پرترافیکی پیش روی سینمای ایران است.

دکتر حجت‌الله ایوبی که امروز به اصفهان و جشنواره کودک رفته بود، در گفت‌و‌گو با «تابناک»، پیرامون این پرسش که رویکرد تازه سازمان سینمایی، ساخت آثاری درباره کودک است یا آثاری برای کودک به عنوان سینمای کودک مورد توجه بیشتر قرار خواهند گرفت، گفت: علی القاعده بر این نگاه تکیه خواهیم داشت که برای کودک ساخته شده باشد و برای این گروه سنی جذاب باشد، چرا که اعتقاد دارم می‌توانیم بهره برداری ویژه از نسل آینده داشته باشیم.

رئیس سازمان سینمایی افزود: اگر برای کودکان فیلم بسازیم و بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم، ورودی حدود ده میلیون بلیت سینمای ایران در هر سال، به مراتب افزایش خواهد یافت که این اتفاق طبیعتاً نیازمند کار فرهنگی است. برای سینمای کودک، یک سبد حمایتی خواهیم داشت که با همین دورنما پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم روزی فرا رسد که بخش وسیعی از صندلی‌های سینما‌ها توسط کودکان و البته همراهان این کودکان پر شود.

ایوبی درباره کیفیت برگزاری جشنواره کودک نیز به عنوان یکی از موتورهای متحرک سینمای کودک گفت: یک نگاه وجود دارد که سه چهار ماه مانده به جشنواره‌ها ـ حال جشنواره فیلم فجر باشد یا جشنواره کودک ـ به تکاپو بیفتیم که گروهی را مسئول برگزاری کنیم و این گروه از فیلم‌های تولیدی، برخی را جمع‌آوری کنند و به هر شکل ممکن جشنواره کودک یا جشنواره فیلم فجر به هر قیمت برگزار شود و نگاه دیگر آن ‌که یک نگاه بلندمدتی به این حوزه به وجود آید که ما در پی نگاه دوم هستیم.

وی درباره این نگاه تازه تصریح کرد: جشنواره کودک نیاز به یک دبیرخانه همیشگی دارد که دبیرش کاری جز دبیری جشنواره نداشته باشد و در ‌سال تنها مشغله و دغدغه‌اش، برگزاری جشنواره باشد. این رویکرد در دیگر کشور‌ها وجود دارد و دبیران جشنواره‌ها سال‌های متمادی حضور دارند و کاملاً شناخته شده‌اند و تصور می‌کنم اگر بنای رشد سینمای کودک را داریم، پیگیری چنین نگاهی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

ایوبی ادامه داد: بدین ترتیب دبیر جشنواره در رصدخانه‌ای هوشمند که در ‌سال پابرجا است، زمینه حمایت از فیلم‌های کودک دارای کیفیت و اهمیت را فراهم می‌سازد و به سینماگران جهت مشخصی می‌دهد. با ثبات در این بخش، می‌توان امیدوار بود که برخی بزرگان که سابقاً در این حوزه مشغول بودند، بار دیگر سراغ آثار کودک بروند و فعالیت‌های دقیقه نودی جای خود را به اتفاقات برنامه‌ریزی شده بدهد که محصولش آثاری دارای ظرفیت فروش در گیشه سینما‌ها نیز باشد.

رئیس سازمان سینمایی علاوه بر شکل گیری دبیرخانه دائمی، به آموزش و فرهنگ سازی کودکان برای حضور در سینما‌ها، به عنوان یک ضرورت مهم دیگر برای توسعه سینمای کودک اشاره کرد و گفت: انتظار داریم در آموزش و پرورش زمینه لازم فراهم شود تا به کودکان، سینما رفتن در مدارس آموزش داده ‌و این رفتارهای فرهنگی در کودکی برای ایشان به عنوان یک ضرورت نهادینه سازی شود. بسیاری از کشورهای بزرگ که صنعت سینما دارند، چنین اقداماتی انجام می‌دهند و معلمان بچه‌ها را با فضای سینما و آداب استفاده از آن و البته اهمیتش آشنا می‌سازند.

ایوبی در پاسخ به این ‌که آیا می‌خواهید دبیر جشنواره فیلم فجر را نیز به همین شکل برای دوره چند سال منصوب کنید و علیرضا رضاداد چندین دوره در این منصب ‌خواهد ماند، خاطرنشان نمود: جشنواره‌های بزرگ دنیا با دبیرانشان شناخته می‌شوند و ما امید داریم این راه جدید را درباره جشنواره فیلم فجر نیز بتوانیم پی بگیریم و دبیری جشنواره معنای واقعی خود را که به منزله دبیری در ‌سال است، بیابد اما درباره این که آیا آقای رضاداد در چند سال آینده این مسئولیت را مستمراً بر عهده خواهد داشت یا این دبیری مستمر به شخص دیگری سپرده می‌شود، پس از جشنواره فیلم فجر پیش روی، تصمیم نهایی را خواهیم گرفت.

رئیس سازمان سینمایی به این پرسش خبرنگار «تابناک» که آیا ساختار جشنواره نیز دستخوش تغییر خواهد شد و مثلا شاهد تغییر کیفیت و شیوه ‌رأی‌گیری برای مشخص ساختن منتخبین بخش‌های گوناگون جشنواره خواهیم بود، برای نخستین بار از راه‌اندازی شورایی خبر داد که ظاهراً قرار است اتاق فکر سینمای ایران باشد و بسیاری از چهره‌های شاخص سینمای کشورمان از قشرهای گوناگون‌ در آن ‌خواهند بود.

او درباره این شورا گفت: ما به زودی این شورای هم اندیشی را رسماً تشکیل می‌دهیم و شاید بهتر باشد چنین مباحث تخصصی در چنین شورایی بررسی و منجر به ‌تصمیم‌گیری کار‌شناسی شود.

یکی از الزامات بالا بردن سطح کیفی فیلم‌ها، حضور فیلم‌های مهم از کارگردانان برجسته است. آیا تلاشی برای بازگشت از کارگردانان مطرحی که به دلایل متعدد از جمله توقیف ‌یا ‌اکران نشدن فیلم‌هایشان و یا نوع برخورد‌ها در چند سال اخیر به کنار گود رفته‌اند، به عرصه فیلم سازی شده است؟

ایوبی در پاسخ گفت: خدمت بسیاری از بزرگان یا حضوری رسیدیم یا محبت کردند و به دفتر من تشریف آوردند و با برخی از دیگر بزرگان نیز ‌‌تلنفی گفت‌و‌گو داشتیم و خوشبختانه بسیاری از بزرگان سینما اعلام آمادگی کردند، ‌‌بازگردند و به امید خدا در آینده نزدیک ظرفیت حداکثری سینمای ایران در صحنه حاضر باشد.

وی همچنین درباره سفر‌هایش به استان‌های و این که آیا این سفر‌ها به همه استان‌ها خواهد بود یا به اقتضای مسائل، صورت می‌پذیرد، تأکید کرد: من قبلاً حتی در کتبم نیز تأکید کردم که اعتقاد به تمرکززدایی دارم و تصور می‌کنم شهرداری‌ها می‌توانند بسیار فعال باشند و تنها به مباحثی نظیر ساخت و ساز محدود نشوند، بلکه در تمامی حوزه‌ها از جمله زندگی شهری و فرهنگ و هنر به عنوان جان شهر نقش مؤثری داشته باشند. اینکه برخی شهر‌ها در دنیا با جشنواره‌هایی که میزبانی می‌کند، شناخته می‌شود، در همین راستاست و امیدوارم اتفاقی که در اصفهان رخ داد در تمامی کشور با بسیج ظرفیت‌های استانی تحقق یابد.

ایوبی همچنین درباره دیدارش با آیت الله مظاهری و آیت الله طباطبایی‌نژاد که طی سفر به اصفهان صورت پذیرفت و مباحثی که پیرامون حوزه سینما با علما در میان گذاشته شد، گفت: در دیدارهایی که با این بزرگان داشتیم، درباره شهر اصفهان و وضعیت سینمای آن و همچنین مجموعه شرایط کنونی سینمای کشور توضیحاتی دادم و پیرامون دیدگاه مقام معظم رهبری به سینما که فرمودند: «سینما یک زبان برای تکلم است و مردم ایران یکی از معدود مردمی هستند که به این زبان تسلط دارند» و اهمیت کارکرد این حوزه در توسعه فرهنگ دینی و معنویت مباحثی را مطرح کردم.

رئیس سازمان سینمایی به دغدغه‌های آیات درباره فیلم‌های سینمایی و به مراتب بیش از آن، سریال‌های تلویزیونی اشاره کرد و گفت: به هر حال، متدینین تا اندازه‌ای نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی در این باره دارند که درباره این دغدغه‌ها با آیت الله مظاهری و آیت الله طباطبایی‌نژاد برخی ملاحظات در میان گذاشته ‌و به این موضوع اشاره اکید شد که کلیت نظام سینمایی در خدمت ارزش‌های ایران، اسلام، اخلاق و معنویت است و این ابزار مهم ظرفیت انتقال پیام‌های انقلاب را به زبانی ‌جز شیوه سنتی دارد.

ایوبی با تأکید بر این موضوع که هر دو بزرگوار از انتخاب علی جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز خرسندی کرده‌اند، گفت: ایشان در حوزه کودک نیز دغدغه‌هایی داشتند و به ویژه آیت الله طباطبایی‌نژاد نگران آن بودند که دیگر کشور‌ها در حوزه تربیتی کودک برای تولید برنامه سرمایه‌گذاری کلانی داشته‌اند و ما نباید از آن‌ها عقب بمانیم. امیدواریم بتوانیم نظر علما را نیز با توجه ویژه به این ساحت آینده ساز تأمین نماییم. البته در این سفر با دکتر زرگر استاندار اصفهان نیز نشستی برگزار ‌و تأکید شد از ظرفیت این شهر و استان غنی از معماری و فرهنگ ایرانی برای معرفی فرهنگ و سینمای ایران به جهان بهره‌برداری بیشتری شود.

رئیس سازمان سینمایی درباره بازگشایی خانه سینما در روز گذشته نیز یادآور شد: دیروز یک روز فوق العاده برای سینمای ایران بود و خستگی چند هفته اخیر بنده و همکارانم از تنمان به در شد. باید تشکر کنم از صنوف و هیأت مدیره خانه سینما که واقعاً همکاری کردند تا این اتفاق به سرانجام برسد.

ایوبی پیرامون جزئیات وقایعی که منتهی به مجمع عمومی فوق العاده خانه سینما شد، گفت: وقتی که خانه سینما بازگشایی شد، این بحث مطرح شد که مجمع عمومی فوق‌العاده را با صنوفی که بسیاری‌شان زمان برگزاری انتخابشان گذشته می‌توان مجمع عمومی برگزار کرد و این نگرانی وجود داشت که در صورت برگزاری، بعد‌ها دوباره یک ان قلت قانونی را پیش بکشند که صنوف رسمیت لازم را برای انتخاب هیأت مدیره نداشته‌اند. بحثی مطرح شد که پیش از پانزده مهر، انتخابات صنوف ‌نیز برگزار شود اما وقتی جلو رفتیم دیدیدم در این زمان کوتاه طی تشریفات و برگزاری انتخابات برای همه صنوف ممکن نیست.

وی ادامه داد: برخی پیشنهاد جابجایی زمان برگزاری مجمع عمومی خانه سینما را از پانزدهم مهرماه به تاریخی دیگر دادند که بنده تأکید کردم که این اتفاق به مصلحت نیست، چرا که می‌توانست بسترساز حواشی دیگر شود؛ بنابراین، در نشستی که با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس داشتیم و اعضای محترم کمیسیون به ویژه آقای نوباوه تعامل سازنده‌ای داشتند، این مباحث مطرح شد که اصلاً آیا با این وضعیت اصناف فعلی می‌توانند نمایندگی به مجمع عمومی فوق العاده خانه سینما بفرستند؟ در این جلسه آقای پژمان فر و مشاور خانه سینما و آقای عسکرپور آمدند و توضیح دادند که وقتی انتخابات به هر دلیلی به تعویق بیفتد، هیأت مدیره پیشین تا انتخابات آتی قانونی است و این استدلال با توجه به مستندات پذیرفته شد.

ایوبی درباره حضور حبیب‌الله کاسه ساز از گروه مقابل در این نشست نیز گفت: بنده دیدم فضای مناسبی است که بسیاری از مسائل مطرح شود و به همین دلیل با آقای کاسه ساز نیز تماس گرفتیم تا ایشان هم حضور بیابند و همه نگاه‌ها باشد. خوشبختانه همین فضا باعث شد بسیاری از مسائل گفته شود و برای اعضای کمیسیون فرهنگی بسیاری از موضوعات شفاف شد. بنده گفتم یک بار دیگر موضوع مطروحه مکتوب شود که این اتفاق نیز افتاد و سرانجام با تأکید بر توافقات، بهترین گزینه پیش رو، تصویب اساسنامه جدید و ابقای هیأت مدیره پیشین تا زمان برگزاری انتخابات صنوف بود تا پس از آن انتخابات برای هیأت مدیره جدید خانه سینما نیز برگزار شود.

رئیس سازمان سینمایی با تأکید بر این که این موارد به مجمع عمومی خانه سینما پیشنهاد داده شد، گفت: خوشبختانه مجمع عمومی خانه سینما تعامل خوبی داشتند و این پیشنهاد‌ها را پذیرفتند و تصمیم گرفتند که ضمن بررسی و تصویب اساسنامه تازه این نهاد، برگزاری مجمع را به سه ماه دیگر موکول کنند. زمینه لازم برای وحدت صنوف نیز فراهم است و امیدواریم در انتخابات صنوف سینمایی، تمام طیف‌ها حضور فعالی داشته باشند و پس از آن، مجمع عمومی نیز به قصد انتخاب هیأت مدیره به عنوان گام پایانی برگزار شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط س.م S.M
آخرین مطالب